handelsområdet m8, varnaveien
20
APR
2018

Pangåpning for nye Skoland

Posted By :
Comments : Off

Moss Avis – av Jon Gran     11. april 2018

Det manglet ikke på kjøpelystne kunder da Skoland-butikken onsdag inviterte til åpningsfest med tilhørende prisavslag i sin nyrenoverte skobutikk i Varnaveien. Eierne er sikre på at de nye grepene skal gi et betydelig mersalg.

 

Skobutikken med en omsetning på 17,5 millioner kroner er den største av de i alt 15 butikkene som familien Evensen i Moss driver. For folk i mossedistriktet er Skoland nærmest for en institusjon å regne.

– Skoland har vært en ledende skobutikk i distriktet i mange år. Nå er vi rigget for å kunne styrke og beholde den posisjonen. Gjennom nye konsepter ønsker vi å tiltrekke et bredere og mer yngre publikum, sier Hilde Kristin Longva som i tillegg til å være på eiersiden i morselskapet Soma Sko AS, er butikkens markedsansvarlig.

 

– Norges mest moderne

Oppgraderingen og fornyelsen av Skoland er nøye gjennomtenkt.

– Absolutt. Denne butikken er nå Norges mest moderne multi-brand store. Nå kan vi treffe vår kjernemålgruppe på en bedre måte. Skoland er en skobutikk for hele familien, skyter Bjørnar Evensen inn.

I tillegg til å være broren til Hilde Kristin Longva er han styreleder, adm.dir. og største eier i morselskapet Soma Sko AS som har skobutikker på så vel Rygge Storsenter og Mosseporten som på Aker Brygge.

Blant gruppens skobutikker er Skoland på Varnaveien selve flaggskipet i denne skogruppen som omsetter for 100 millioner kroner, eks. moms, fordelt på 15 butikker.

– Nå er det 16 år siden vi bygde om Skoland, så nå var det på tide å gi butikken et løft, sier Bjørnar Evensen.

 

Satset 2,5 millioner

2,5 millioner kroner er blitt brukt på hele oppgraderingen av lokalene som først ble tatt i bruk av sko-pioneren Morten Bunæs da han flyttet inn med sin Skonytt-butikk i 1987. I 1994 kjøpte familien Evensen forretningen, doblet arealet og satte ny fart i skosalget.

– Den satsingen vi nå gjør er viktig for at vi skal kunne tiltrekke oss nye kunder. Vi er nødt til å være mye mer frampå enn før om vi skal lykkes. Det er en veldig sterk vekst i området her med Rosenvinge Park og stor boligutbygging. Det føles mer og mer som om Varnaveien-området blir det nye sentrum i den kommende storkommunen Moss/Rygge, sier Hilde Kristin Longva og Bjørnar Evensen i Skoland.

 

Det er ikke bare sortiment og inventar som er blitt nytt i butikken. Digitaliseringen har også slått inn for fullt hos Skoland. Nå kan man se og bestille alt på nett. Og i utstillingsvinduene er det satt opp 75 tommers skjermer med rullerende reklame.

Faste kunder

Skoland er kjent for å ha mange faste kunder, og en av dem er Erik Steigård (74).

– Ja, dette er en bra butikk som har det meste, sier Steigård og tenker da mest på størrelser.

Steigård er nemlig ikke snauere enn at han må opp i skonummer 47 for å få noe som kan passe.

– Det er det ikke mange skobutikker som har så store størrelser, men her på Skoland pleier de som regel å ha det.

Har du funnet noe på tilbud nå da?

– Nei. Akkurat nå var det utsolgt, men nå skulle de se om de kunne få hentet inn et par fra en søsterbutikk i Sverige, så vi får nå se, sier Erik Steigård.

 

Les originalartikkel her

About the Author